Om os | Om nyhedsbrevene | Annoncer | Betingelser

Fingolimod måske forbundet med øget HPV-risiko

Med den immundæmpende fingolimodbehandling følger en øget risiko for virusinfektioner, og patienter i denne behandling bør HPV-vaccineres og monitoreres, konkluderer forskere, der har undersøgt fem tilfælde af kroniske og behandlingsresistente vorter hos patienter.

De fem patienter, som fik vorter under fingolimodbehandlingen, havde alle længere perioder med lymfopeni, men oplevede forbedring af tilstanden ved nedsættelse af dosis eller indstilling af fingolimod-behandlingen.

Vorter er associeret med HPV-virusinfektion, og forekomsten kan være tegn på, at fingolimodbehandling er forbundet med en øget risiko for hpv-drevne sygdomme som livmoderhalskræft, skriver forskerne.

Omkring 90 procent af alle tilfælde af livmoderhalskræft og en del andre kræftformer, som forekommer i kænsorganerne, skyldes HPV-virus, og forskerne bag undersøgelsen anbefaler HPV-vaccine og hyppig monitorering af patienter, som får fingolimod.

Anbefal denne artikel

Nyheder fra Medicinske Tidsskrifter

Hæmatologisk Tidsskrift

Diagnostisk Tidsskrift